Asunto-oy Vaasan Aallonharja 1:n hallituksen puheenjohtaja Raija Koivisto havahtui taloyhtiönsä yhteisöllisyyden haasteisiin talon ala-aulassa käymänsä keskustelun myötä. Naapuri oli asunut yhtiössä jo vuoden, mutta Koivistolle hän oli jäänyt vieraaksi.
– Olin kuullut Koti-Commusta, ja ehdotin sen hankkimista isännöitsijälle ja hallitukselle. Ajattelin sovelluksen madaltavan asukkaiden kynnystä olla toisiinsa ja meihin hallituksen edustajiin yhteydessä. Teimme päätöksen sovelluksen käyttöönotosta hallituksessa, koska käyttökustannus oli niin edullinen, Koivisto sanoo.
Naapuriapua moneen pulmaan
Haastattelua tehtäessä Koti-Commu oli juuri otettu käyttöön, joten Koiviston kokemukset sovelluksen käytöstä olivat vielä vähäiset. Odotukset olivat kuitenkin korkealla.
– Käyttöliittymä on helppokäyttöinen ja intuitiivinen, ja ryhmien perustaminen vaivatonta. Uskon, että sovellus tulee helpottamaan asukkaiden yhteydenpitoa sekä lisäämään yhteisöllisyyttä, asumisturvallisuutta ja viihtyisyyttä yhtiössämme.
Ryhmän avulla kokoamme yhteen ilkivallasta kärsineet asukkaat.
Aallonharjan Koti-Commu-kanavalle on perustettu jo kolme ryhmää. Info-ryhmä on varattu isännöitsijän ja hallituksen tiedotustoimintaan. Autetaan naapuria -ryhmässä puolestaan kaikki asukkaat voivat tarjota tai pyytää toisiltaan apua – vaikkapa koiran ulkoilutukseen, kaupassa käyntiin tai taulun kiinnittämiseen. Asukkaat voivat myös hakea kavereita harrastukseen tai juttuseuraksi.
– Loimme myös varasto-operaatio-ryhmän, sillä varastokoppiemme numeroita on ilkivaltaisesti sotkettu. Ryhmän avulla kokoamme yhteen ilkivallasta kärsineet asukkaat, jotta saamme palautettua järjestyksen varastoon, Koivisto sanoo.
Käyttäjän tunnistaminen luo turvaa
Koti-Commua kehittävän Commu Appin markkinoinnista vastaavan Karoliina Kauhasen mukaan idea sovelluksesta syntyi oman kokemuksen pohjalta. Kauhanen muutti aikoinaan Helsinkiin opiskelemaan ja koki uusiin ihmisiin tutustumisen vaikeaksi.
– Nykyään asukkaat jäävät taloyhtiöissä toisilleen etäisiksi. Se synnyttää yksinäisyyttä ja turvattomuuden tunnetta, jopa riitoja. Ajattelin, että tarvittaisiin digitaalinen ovikello, jonka avulla naapureihin voisi tutustua ja saada sekä tarjota arkiapua, Kauhanen sanoo.
Ajattelin, että tarvittaisiin digitaalinen ovikello, jonka avulla naapureihin voisi tutustua ja saada sekä tarjota arkiapua.
Commu App on pilotoinut Koti-Commua yhteistyössä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) ja vuokra-asuntoja valtakunnallisesti tarjoavan Y-säätiön kanssa. Kaksikymmentä euroa kuukaudessa kustantava Koti-Commu on kehitetty taloyhtiöille, mutta saatavana on myös muita Commu-versioita, esimerkiksi maksuton vaihtoehto yksityishenkilöille.
KotiCommun puhelimeensa ladannut asukas voi liittyä oman taloyhtiönsä kanavalle saamallaan kutsulinkillä tai qr-koodilla.
– Naapuriapua voi pyytää anonyymistikin, eikä osoitetietoja tai puhelinnumeroa tarvitsee sovelluksessa antaa. Suosittelemme kuitenkin pankkitunnistautumista, sillä henkilöllisyyden vahvistaminen lisää turvallisuutta ja käyttäjien välistä luottamusta, Kauhanen sanoo.
Kohde
Taloyhtiön nimi Asunto-oy Vaasan Aallonharja 1
Paikkakunta Vaasa
Rakennusvuosi 2012–2013
Rakennusten määrä 2
Huoneistojen määrä 59
Isännöintiyritys Oiva Isännöinti
The post Raija tarjoutui Rolle-koiran ulkoiluttajaksi – Sovellus teki naapureista tutumpia appeared first on Kotitalo.