Skip to main content
Kotitalolehti

Mitä turvallisuusvastaava tekee ja mistä työhön saa koulutusta?

Vastuu turvallisuuden kehittämisestä ja riskienhallinnasta on aina hallituksella ja isännöitsijällä, mutta taloyhtiö voi halutessaan, ja tehtäviä jakaakseen, nimetä turvallisuusvastaavan, -päällikön tai -tiimin.

Taloyhtiön turvallisuusvastaava ehkäisee vaaratilanteita, auttaa arjen turvallisuudessa, tiedottaa asukkaille turvallisuusasioita ja kertoo hallitukselle mahdollisista puutteista sekä onnettomuuksista.

Yksi turvallisuusvastaavan tärkeimmistä tehtävistä on tyypillisesti pelastussuunnitelman laatiminen ja sen sisällöstä tiedottaminen. Taloyhtiö voi teettää pelastussuunnitelman myös ulkopuolisella toimijalla, mutta turvallisuusvastaavan – tai jopa koko hallituksen – kannattaa olla työssä mukana, jotta talon erityispiirteet tulevat varmasti huomioiduksi.

Turvallisuusvastaavan nimittäminen on taloyhtiölle vapaaehtoista. Kannattavaa se on varsinkin silloin, kun tehtävää hoitaa henkilö, joka haluaa aidosti kehittää yhtiön turvallisuutta.

Laissa ei ole määräyksiä turvallisuusvastaavan koulutuksesta, mutta koulutusta voi pyytää esimerkiksi pelastuslaitokselta. Myös Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) kouluttaa taloyhtiöiden turvallisuusvastaavia. Koulutuksessa käydään läpi esimerkiksi pelastussuunnitelman laatiminen ja päivittäminen.

The post Mitä turvallisuusvastaava tekee ja mistä työhön saa koulutusta? appeared first on Kotitalo.